Jak wygląda nauka w przedszkolu terapeutycznym?

Jak wygląda nauka w przedszkolu terapeutycznym

Przedszkole terapeutyczne jest najlepszym sposobem na wprowadzenia dziecka z autyzmem w świat nauki. To właśnie tu ma szansę zapoznać się z nowymi bodźcami, ale też i rozwijać swoją samodzielność. Takie możliwości zapewniają maluchowi małe grupy, a także profesjonalna opieka dwóch opiekunek. Dodatkowym atutem jest także terapia – zarówno indywidualna, jak i grupowa.

Dzieci z autyzmem rozwijają się nieco inaczej niż ich rówieśnicy – wymagają większego zaangażowania ze strony opiekunów, a także specjalnych zajęć, które pomagają podopiecznym nawiązywać kontakty z innymi dziećmi, ale również i dostosować je do ogólnych norm społecznych, a co za tym idzie – wpłynąć na ich późniejszy rozwój.

Czym się różni przedszkole terapeutyczne od normalnej placówki przedszkolnej?

Przedszkolaki przyswajają bardzo dużo wiedzy w dość krótkim czasie – to najlepszy okres na naukę świata, a także relacji międzyludzkich. Pierwszy krok w edukacji nie dla każdego malucha jest łatwy – dotyczy to przede wszystkim dzieci autystycznych, które mają trudności poznawcze i większy problem z odnalezieniem się w programie edukacyjnym.

W przedszkolach integracyjnych, w tym także tych o profilu terapeutycznym, poziom nauczania w tym i zajęcia dostosowane są do potrzeb maluchów zmagających się z konkretnymi problemami.

Nauce sprzyjają małe grupy, które na ogół mają po 5-6 osób, a także liczba pedagogów. Na takie małe grupy przypada dwóch pracowników, kadra pedagogiczna jest zatem wstanie prowadzić zajęcia grupowe, jak i zająć się wspomaganiem poznawczym poszczególnych dzieci.

W przedszkolach o profilu terapeutycznym:

  • prowadzone są zajęcia z integracji sensorycznej;
  • organizuje się zajęcia z muzykoterapii;
  • możliwe jest także rozszerzenie programu o dogoterapię lub hipoterapię;
  • obecne są zajęcia z sensoplastyki;
  • prowadzona jest terapia grupowa oraz indywidualna;
  • wprowadzony jest trening czystości;
  • są specjalne spotkania z logopedą;
  • placówki odwiedza także fizjoterapeuta.

Każde dziecko rozwija się w innym tempie, ale dzięki zajęciom grupowym i indywidualnym, każde ma możliwość uczestniczyć w zabawach, które wpływają na rozwój społeczny dzieci.

Przedszkole terapeutyczne – wsparcie dla rodziców

Wychowywanie maluchów z autyzmem jest trudne także dla rodziców. Dzięki wsparciu programowemu ze strony kadry przedszkolnej, a także specjalistów którzy prowadzą indywidualne zajęcia, opiekunowie mogą lepiej zrozumieć etap rozwojowy swojego dziecka, a także ćwiczyć jego rehabilitację w domu.

Praca z dzieckiem, jaka wykonywana jest w przedszkolu pozwala na znalezienie nowych bodźców, które wpływają pozytywnie na zachowanie i rozwój dziecka, a także na wyeliminowanie z otoczenia tych, które mogą prowadzić do nagłych wybuchów lub wywoływać negatywne emocje.

Praca terapeutyczna podczas zajęć ze specjalistami w przedszkolu terapeutycznym za pomocą różnych form zajęć oraz zabaw zwiększa szanse edukacyjne dzieci ze spektrum autyzmu, daje szansę na naukę nawiązywania relacji, a także rozwój samodzielności – to najważniejsze elementy życia społecznego, które dotyczą większości dzieci w wieku przedszkolnym.